فیلم اجتماعی باید حرف برای گفتن داشته باشد
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۵۱۲۳۱
«دوزیست» ترکیبی از بازیگران سرشناس و مطرح را در خود جای داده و با قصه متفاوتش احتمالاً مخاطبان زیادی را به سینماها خواهد کشاند. این فیلم در چهار روز ابتدایی نمایش خود با فروش بیش از ۴۱هزار قطعه بلیت بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش داشته که رقم امیدوارکنندهای برای یک فیلم تازهنفس محسوب میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با توجه به ظرفیتهای «دوزیست» انتظار میرفت که زودتر از اینها به اکران برسد.
وقتی سال ۹۸ «دوزیست» را ساختیم در جشنواره فجر همان سال هم نمایش داده شد و طبیعتاً پیشبینی ما این بود که فیلم سال ۹۹ اکران شود اما متأسفانه با شیوع کرونا به تعویق افتاد و سال ۱۴۰۰ هم سینما عملاً از ۶ماهه دوم راه افتاد که آن زمان پخش فیلم «قهرمان» را داشتم. تا امسال که شرایط نمایش در نوروز فراهم نشد و فیلم به اکران تابستان رسید. به دلیل همزمانی ماههای محرم و صفر با تابستان و اینکه اکران فیلم کمدی نداشتیم فرصت خوبی فراهم شد تا این فیلم که در ژانر اجتماعی است به نمایش درآید.
این دومین تجربه همکاری شما با برزو نیکنژاد است؛ چطور از یک کمدی موفق که میتوانست باز هم تکرار شود به یک فیلم اجتماعی با جمعی از ستارهها رسیدید؟
پس از همکاری که با برزو نیکنژاد در فیلم «لونه زنبور» داشتیم شاید راحتترین کار برای ما این بود که یک فیلم کمدی دیگر بسازیم اما آن زمان آقای نیکنژاد فیلمنامه «دوزیست» را داشت و براساس صحبتهایی که کردیم تصمیم گرفتیم آن را بسازیم که هم فیلم پرمحتوایی است و هم مسائلی را مطرح میکند که حرف این روزهای جامعه و روابط آدمها با یکدیگر است. طبیعتاً فیلمنامه این قدر خوب بود که بازیگران فیلم همچون جواد عزتی و البته پژمان جمشیدی که تجربه همکاری قبلی هم داشتیم دوستانه پای کار آمدند. در واقع فیلمنامه طوری بود که هر کسی آن را میخواند آن را دوست داشت. طبیعتاً در همه این سالها هم این دوستان فعالیت بیشتری داشتند. آقای حجازیفر فیلم سینمایی ساخته، پژمان جمشیدی فیلمهای بیشتری بازی کرد و پختهتر شده و خانم اخوان هم سریال بازی کرده است. به نظرم با اینکه کرونا عیبهای بسیاری داشت و سرمایهها را در سینما با خطر مواجه کرد اما یکی از محاسنش هم این بود که سبب شد هنرمندانی که در این فیلم حضور داشتند بازیگران مطرحتری شوند و همین مسئله امروز به دیده شدن فیلم بیشتر کمک کند.
سعید پورصمیمی چطور برای نقشش انتخاب شد؟
حضور آقای سعید پورصمیمی هم جزو افتخارات ما بود. زمانی که من فیلمنامه را خواندم به برزو نیکنژاد گفتم این نقش را باید آقای پورصمیمی بازی کند و گفت چقدر جالب! خودم هم ایشان را در ذهنم داشتم.
آقای پورصمیمی آمدند و فیلمنامه را خواندند و ما هم از کار کردن کنارشان بسیار لذت بردیم.
آقای پورصمیمی بازیگر کاربلد و هنرمندی حرفهای است که نقشآفرینیهای بسیار خوبی در سینما دارد و این از افتخارات من بوده که در دوزیست حضور داشت.
مانی حقیقی هم در این فیلم نقش کوتاهی دارد.
من پیشتر با مانی در فیلم «من» کار کرده بودم و تجربه همکاری داشتیم. او اصولاً دغدغهاش بیشتر کارگردانی است تا بازیگری اما وقتی فیلمنامه را خواند آن را بسیار دوست داشت و با اینکه نقش کوتاه بود قبول کرد که بیاید اما معتقدم نقش او در روند قصه تأثیرگذار است و اگر آقای سیفی در قصه وجود نداشت آن اتفاقها هم رخ نمیداد.
طبیعتاً بازیگران مطرحی که هر کدام نقش اصلی یک فیلم هستند وقتی در فیلمی حضور دارند که باید مکمل یکدیگر باشند شرایط برایشان متفاوت میشود، چون دیگر به تنهایی در کانون توجه نیستند. تعامل میان بازیگران «دوزیست» چطور شکل گرفت و با این شرایط کنار آمدند؟
به نظرم اگر یک بازیگر درک درستی از فیلمنامه داشته باشد همه چیز درست پیش میرود و خوشبختانه بازیگرانی که کار برایشان اهمیت داشت میدانستند که باید در کلیت، فیلم مهمی به تولید برسد که آنها هم دیده شوند. این همدلی در گروه وجود داشت و از آنجایی که بخش اعظم فیلم در یک لوکیشن میگذشت به لحاظ تولید با فیلم سختی مواجه بودیم و به دلیل همان مواردی که شما هم اشاره کردید هماهنگی آنها با یکدیگر کار سختی بود اما نکتهای که وجود داشت این بود که همه درک درستی از فیلم داشتند و اعتقاد داشتند اگر تلاش کنند و فیلم خوبی ساخته شود قطعاً آنها هم بهتر دیده میشوند، حتی این در مورد آقای پورصمیمی که استاد ما بود هم صدق میکرد و یک همدلی در گروه وجود داشت که به اعتقاد من در فیلم هم جاری است و همه این حس را داشتند که کار جمعی کنند و امیدوارم مردم هم متوجه آن شده
باشند.
تبلیغات «دوزیست» چطور است؟ ظاهراً سهمی در تلویزیون ندارد.
مانند همیشه از تبلیغات تلویزیونی محروم هستیم و این داستان تکراری است. امیدمان به فضای مجازی و تبلیغات شفاهی میان خودِ مردم است.
خوشبختانه طی همین روزهای ابتدایی اکران، فیلم فروش خوبی داشته و میزان نقدهای مثبت، رضایت مردم و بازخوردها بسیار خوب بوده و اکثراً فیلم را دوست داشتند و همین موجب میشود تبلیغ فیلم توسط مردم به فروش آن کمک
کند.
با اینکه فروش حداکثری فیلمها همچنان در اختیار کمدی است اما فروش «علفزار»، «تیتی» و شروع خوب «دوزیست» در گیشه به رونق سینمای اجتماعی کمک میکند. تحلیل و پیشبینی شما نسبت به استقبال مردم از این فیلم چیست؟
قاعدتاً فیلم کمدی همیشه دیده میشود و میفروشد، به ویژه در شرایطی که ما به سر میبریم و اوضاع اقتصادی خوب نیست و مردم درگیر مشکلات معیشتی هستند طبیعتاً کمدی مورد استقبال بیشتری قرار میگیرد اما اگر فیلمهای اجتماعی حرفی برای گفتن داشته باشند و مردم با قصه فیلم احساس همذاتپنداری کنند و از سویی دیگر دولتها هم به ما اجازه بدهند که مسائل و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد را در قصهها بیاوریم و فیلمی تأثیرگذار بسازیم، همچنان مخاطب به این فیلمها توجه نشان میدهد. واقعیت این است که مردم دیگر از فیلم خنثی استقبال نمیکنند و قطعاً در کنار فیلمهای کمدی فیلم خوب هم دیده میشود. من پخشکننده «علفزار» هم هستم و میبینم که فروش خوبی دارد. به نظرم اگر فیلمهای ملودرامی همچون این فیلم ساخته شوند که در آنها نقد هم وجود داشته باشد و دوستان هم آستانه تحمل شنیدن نقد را بالا ببرند همچنان میتوانند مخاطب خود را داشته باشند.
خبرنگار: صبا کریمی
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: فیلم سینمایی دوزیست سعید خانی تهیه کننده مانی حقیقی فیلم نامه نیک نژاد یک فیلم فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۱۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
احمدوند: نمایشگاه کتاب امسال یک نمایشگاه حداکثری است/ علاقهای نداریم نمایشگاه محل حاشیههای اجتماعی یا سیاسی شود
رئیس سی و پنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با اشاره به استقبال ناشران از این نمایشگاه، گفت:نمایشگاه کتاب یک محیط فرهنگی است که مردم استفاده میکنند و کشاندن مسائل حاشیهای به نمایشگاه کار غلطی است؛ هیچکس نباید این کار را بکند و ما هم طبیعتا هیچ علاقهای نداریم که نمایشگاه محل حاشیههای اجتماعی یا سیاسی شود.
یاسر احمدوند در گفتوگو با خبرنگار جماران، در خصوص استقبال ناشران از سی و پنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، اظهار داشت: امیدواریم امسال نمایشگاه پرشوری داشته باشیم و پیشبینی میکنیم استقبال خوبی از نمایشگاه صورت بگیرد.
رئیس سی و پنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران افزود: ناشران طی سال گذشته خیلی زحمت کشیدند برای اینکه آثار خوبی را در معرض دید مردم قرار بدهند و به نمایشگاه برسانند. مردم میتوانند با اطمینان از اینکه تازههای نشر ویژهای را در اینجا خواهند دید، به نمایشگاه بیایند.
وی تأکید کرد: نمایشگاه امسال 150 هزار متر مربع وسعت دارد، ولی همین مقدار هم پاسخگوی همه نیازهای حوزه نشر نیست و تقاضا بیش از این هست. هر ناشری که طبق آییننامه تعداد کتابهای آن به حد مجاز رسیده، در نمایشگاه حضور دارد و برخی از ناشرانی که تعداد کتابهای آنها کمتر از آن میزان بوده را هم توانستهایم جواب بدهیم. اما طبیعتا فضا برای تعدادی هم وجود ندارد و طبیعتا آنها در بخش مجازی حضور دارند. ناشری که عناوین قابل اعتنایی داشته باشد و در نمایشگاه حضور نداشته باشد را نمیبینیم.
احمدوند در پاسخ به سؤالی در خصوص مقایسه با سال گذشته نیز گفت: عدد دقیق نمیدانم، ولی تنوع حضور ناشران خوب است. یعنی هم در موضوعات مختلف و هم برای مخاطبان مختلف، به نظرم یک نمایشگاه حداکثری است. تعداد ناشران خصوصی زیادی حضور دارند و طبیعتا تعدادی از نهادهای دولتی هم در بخش ناشران فعال هستند؛ ناشران با افتخاری هستند، آثار خوبی ارائه کردهاند و مخاطبین قابل توجهی هم دارند که به نمایشگاه مراجعه میکنند. حتما باید اینها در نمایشگاه حضور داشته باشند و ناشران خصوصی که کارهای خوبی دارند هم در نمایشگاه هستند.
وی افزود: در جانمایی سعی شده به ناشرانی که تعداد عناوین زیاد و مخاطبین بالایی دارند، توجه شود. در هر دورهای این شائبه هست که تبعیض اتفاق میافتد. واقعا تلاش بر این است که فضا برای مخاطب آرامشبخش باشد و در پیدا کردن محصول مورد نظر خود راحت باشد.
رئیس سی و پنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران همچنین گفت: نمایشگاه کتاب یک محیط فرهنگی است که مردم استفاده میکنند و کشاندن مسائل حاشیهای به نمایشگاه کار غلطی است؛ هیچکس نباید این کار را کند و ما هم طبیعتا هیچ علاقهای نداریم که نمایشگاه محل حاشیههای اجتماعی یا سیاسی شود.
وی تأکید کرد: نمایشگاه کتاب باید یک نمایشگاه آرام فرهنگی باشد؛ رویکرد ما سال گذشته همین بود و امسال هم همین است. اینجا فضای مقدسی است؛ اگر هنجارشکنی اتفاق بیفتد، طبیعتا خود مردم، غرفهداران و ناشران اجازه این کار را نمیدهند. اما برخوردی که حاشیه و تنش ایجاد کند را ما به هیچ وجه در نمایشگاه نداریم.